Combat Experts

Voor en door jongeren

Jongerenredactie staat centraal in interactieve workshop corporate organisaties
3 april 2017

Jongerenredactie staat centraal in interactieve workshop corporate organisaties

Door Kars

Afgelopen donderdag ben ik gevraagd om als jurylid mee te doen aan een workshop voor het  Executives' Global Network. Bij deze bijeenkomst waren marketing- en communicatiedirecteuren betrokken van grote corporate bedrijven. Dat is voor mij – als student zijnde – een hele interessante omgeving. Het gebeurt mij namelijk niet vaak dat ik gevraagd word om zeer ervaren en slimme mensen te jureren. 

De workshop
Combat organiseerde de workshop met als doel om bedrijven in levende lijve kennis te laten maken met het betrekken van jongeren. We begonnen met het spel ‘truth or dare’, waardoor we achter een aantal diepe geheimen zijn gekomen van de deelnemers. Vervolgens werden de deelnemers getest op hun kennis over jongeren. Met een aantal vragen werd al snel duidelijk dat deze kennis niet toereikend is. Ook is getoetst of jongeren hetzelfde aankijken tegen merken als dat de bedrijven denken dat jongeren doen. 
Combat betrekt jongeren op verschillende manieren bij het werk. Co-creatie, formeel belevingsonderzoek, uitvoeren als blogger en vlogger. Via cases werd getoond hoe de samenwerking verliep en wat het resultaat was. Tenslotte is aan bod gekomen hoe online marketing de strategie kan ondersteunen.

Samen case oplossen
Edward van Gils, founder van de Streetkings, was zelf aanwezig om de case in te leiden. De Streetkings zijn wereldwijd actief om straatjongeren normen en waarden mee te geven aan de hand van straatvoetbal Samen met de jongerenredactie gingen de deelnemers in twee groepen aan het werk om een strategie uit te stippen om de Streetking nog bekender te maken. Elke groep kreeg twee jongeren als buddy’s. 

Wat viel me op?
Als jurylid heb ik niet meegedaan met de uitwerking van de case. In plaats daarvan heb ik aan de zijlijn de dynamiek van de groepen kunnen observeren. Wat opviel is hoe de ervaren bedrijfsmensen veel in merken en sponsoren denken. Zo was één groep ruim twintig minuten aan het discussiëren welke internationale merken ze konden koppelen aan Streetkings. Dat werd uiteindelijk onderbroken door één van de scholieren, Mara, zij kwam met het voorstel om simpelweg filmpjes te maken van jongeren die dankzij Streetkings hun leven beter op orde hebben. Deze onderbreking vormde een openbaring. De bedrijven stelden vanaf dat moment steeds meer vragen aan de jongeren. Wat werkt wel, wat werkt niet? 
Uiteindelijk zijn beide groepen op een heel ander spoor gekomen, dan waar zij oorspronkelijk in (vast) zaten. Ik kon het bijna voor me zien hoe de grote rivier van gedachten (die de bedrijven voortzetten) werd gesplitst door een kleine aftakking (de andere kijk van Mara) die langzaam groter werd. Waardoor de closed box opeens een klein stukje open ging.
 

Overig nieuws

Nieuwe survivalgame

Nieuwe survivalgame

Voor mijn tweede review heb ik mij verdiept in de survival game Conan Exiles voor € 30,- aan te schaffen op Steam en...

Lees meer >
Online HostClub op Amino

Online HostClub op Amino

Op 24 april as start mijn eigen online HostClub op de chatapp Amino. Een HostClub is met name erg populair in Azié....

Lees meer >
Afstuderen bij Combat

Afstuderen bij Combat

Na bijna vier jaren hard studeren is het tijd om mijn studieperiode af te sluiten met een afstudeerstage. Die plek heb...

Lees meer >
Doe je zelfvertrouwen een gunst en volg minder influencers

Doe je zelfvertrouwen een gunst en volg minder influencers

Social media influencers. Wellicht heb je deze term nog nooit gehoord, maar als je actief bent op social media volg...

Lees meer >
Drie gadgets die je leven gemakkelijker maken

Drie gadgets die je leven gemakkelijker maken

Maak je iPhone nog slimmer! Stel je voor dat je twee telefoons nodig hebt maar er niet twee op zak wilt hebben. Of...

Lees meer >
Snapchat versus Snow

Snapchat versus Snow

Laatst had ik een etentje met Koreaanse vrienden. Ze maakten een selfie, waardoor we er allemaal als biggetjes uit...

Lees meer >
‘Together’ organiseert techhouse en techno evenementen

‘Together’ organiseert techhouse en techno evenementen

De passie van organiseren is voortgekomen uit een uit de hand gelopen afscheidsfeest dat ik heb georganiseerd. Een...

Lees meer >
Larpen, Wicca, steampunk en Fantasy

Larpen, Wicca, steampunk en Fantasy

Misschien heb je ons wel eens zien lopen op het station of over straat. Eens in het jaar. Die gekke mensen in die gekke...

Lees meer >
Combat robot

Combat robot

In het team hebben we besproken dat de robot de schakel is tussen volwassenen en jongeren. In mijn ogen is de Combat...

Lees meer >