Guerrillamarketing

De term guerrillamarketing komt uit de oorlog. Kleine groepen strijders zijn soms sterker dan grote, trage legers door hun verrassende acties en snelle bewegingen. Guerrillamarketing wordt vaak gezien als een marketingtechniek om met weinig geld een groot resultaat te bereiken. Je maakt bijvoorbeeld een filmpje dat je breed viraal laat gaan. Pakken mensen je video massaal op, dan zijn de kosten voor marktbewerking natuurlijk nihil. Zo’n super virale video maken vergt echter wel een grote creativiteit met daarbij komende concept- en productiekosten!

Een uitzondering is bijvoorbeeld de Ice Bucket Challenge die in 2014 populair werd, waarbij mensen elkaar uitdaagden om een emmer ijswater over zichzelf heen te gieten en/of geld over te maken naar een stichting die zich inzet voor patiënten met amyotrofe laterale sclerose. Mensen gaan zelf aan de slag met video en het verspreiden van video op hun eigen kanalen. Dat doen ze graag voor een goed doel, maar minder snel voor commerciële boodschappen. Deze techniek heeft Combat overigens gebruikt bij de case Respo. De boodschap ‘Word wereldburger’ verspreidden jongeren op hun manier via hun eigen facebookpagina’s en ze bereikten daarmee miljoenen jongeren.

Guerrillamarketing moet vooral niet worden verward met ludieke campagnes. Het woord guerrilla refereert naar ‘iets wat eigenlijk niet mag’. Je zou het kunnen zien als communicatie en marketing ‘buiten de kaders’. Wat voor het ene bedrijf heel ‘normaal’ is, ziet het andere bedrijf als guerrilla.

Combat heeft guerrilla-lezingen over guerrillamarketing. Denk buiten de lijnen en nodig ons uit.